Trainingsopbouw

Hoe bouw ik mijn training op?
Hieronder volgen wat tips en een leidraad voor het schrijven van een training.

Vooraf:
Voordat je begint met het schrijven van een training zijn een aantal zaken van belang:

  • Samenstelling van de groep
    • Leeftijd
    • Niveau
    • Motivatie
    • Geslacht
    • Links/rechtshandig
    • Speltype
    • Slagen arsenaal deelnemers
  • Beschikbare tijd
    • Welke dagen?
    • Hoeveel tijd?
  • Uitvoering oefenstof
    • Logisch opbouw trainingsschema
    • Logisch opbouw training

Het schrijven van een training
Al mijn training zijn opgebouwd volgens het volgende sjabloon:

  • Warming-up
  • Vastheid oefening
  • Voetenwerk oefening
  • Reactie oefening
  • Service/serviceontvangst oefening
  • Spel vorm
  • Cooling-down

Dit sjabloon is gemaakt voor een training van 2 uur. Indien er minder tijd beschikbaaris komt (komen) (een) oefening(en) te vervallen. Meestal is dat de reactie oefening. De minimaal duur van een training heb ik voor mijzelf gesteld op anderhalf uur.

Over de training

  • Vragen die je jezelf zou kunnen stellen over training geven
    • Wat is het doel van de training?
    • Wat heb ik vorige keer gedaan en wat voor vervolg kan ik daar op doen?
    • Wat is het doel van deze oefening?
    • Waar besteed ik de meeste aandacht aan?
    • Hoe leer ik iemand iets nieuws aan?
    • Zou ik mijn eigen training kunnen/willen spelen?
    • Zou iemand die net begint of veel minder is deze oefening begrijpen?
    • Zou iemand die net begint of veel minder is deze oefening kunnen spelen?
    • Hoe zorg ik voor voldoende spelletjes, die nog nuttig zijn ook?

Wees nooit bang om je trainingsschema los te laten!!!
De training die geschreven hebt is een leidraad. Als je merkt dat een oefening te moeilijk of te makkelijk is, moet de oefening en misschien ook wel de rest van de training aangepast moeten worden.

  • Aandachtspunten tijdens het observeren als deelnemers oefeningen spelen
    • Manier van vasthouden van het bat
    • Voetenstand
    • Lichaamshouding
    • Voeten werk
    • Slagbeweging
    • Stand van het bat
    • Draaien van het lichaam

Maak een training die je zelf ook zou willen spelen. Bekijk de oefenstof niet alleen als trainer (Wat wil ik bereiken met deze training), maar ook als deelnemer (Vind ik deze oefenstof nuttig en, zeer belangrijk, leuk).